PERUTUSAN HARI GURU 2011 DARIPADA LAJNAH PENDIDIKAN DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT

Posted on
  • Monday, May 16, 2011
  • by
  • Cikgu Mala
  • in
  • TEMA :   BANGKIT GURU UNTUK RAKYAT


    Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam perjuangan.


    Saban tahun, detik bersejarah tanggal 16 Mei merupakan tarikh istimewa yang cukup bermakna bagi insan bergelar ’guru’. Hampir 360,000 golongan pendidik akan diraikan sempena sambutan Hari Guru pada tahun ini. Selaku Pengerusi Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat, saya ingin mengucapkan ’Selamat Menyambut Hari Guru’ kepada semua barisan pendidik yang telah mencurahkan bakti bagi menggalas tanggungjawab dan amanah dalam memacu halatuju pendidikan negara.


    Sesungguhnya, cabaran sistem pendidikan semasa  dan gejala sosial yang kian meruncing di kalangan pelajar memerlukan kesediaan pemantapan rohani yang kuat dan kesabaran yang tinggi di kalangan pendidik. Perjuangan para guru dalam merealisasikan pendidik berjiwa rabbani amat penting demi kelangsungan generasi masa hadapan. Saya juga ingin merakamkan setinggi- tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih atas segala jasa dan pengorbanan barisan pendidik  dari peringkat awal pendidikan kanak- kanak hinggalah ke peringkat IPT. Sudah pasti penghargaan ini ditujukan khususnya kepada golongan wanita yang bergelar ’muslimat’ dan mendominasi bidang pendidikan negara dalam memacu halatuju modal insan agar lahir generasi yang seimbang dan berbahagia di dunia dan akhirat.


    Sesungguhnya, amat disedari bahawa golongan wanita yang bergelar ’muslimat ’ merupakan insan yang cukup istimewa. Mereka dianugerahi ’sifat keibuan’ yang penuh kelembutan dan kasih sayang melebihi kaum lelaki. Justeru, profesion perguruan amat sesuai dan cukup sinonim dengan golongan bergelar wanita. Kitalah ibu, kitalah isteri, kitalah pekerja, kitalah pendidik, kitalah pendakwah, kitalah pemimpin dan kitalah juga penggerak dalam parti dan masyarakat. Di tangan kitalah, tergalas amanah dan  tanggungjawab untuk mendidik pelajar yang suatu ketika nanti akan berada di gelanggang masyarakat.


    Dewasa ini, gejala sosial yang sedang melanda sangat membimbangkan dan kian membarah dalam masyarakat. Kes jenayah, zina, isu buang bayi, sumbang mahram, kelahiran bayi luar nikah, jenayah ragut, kes bunuh dan bermacam-macam lagi  sangat mendukacitakan. Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat melihat seolah- olah suatu keruntuhan nilai yang amat dahsyat sedang berlaku mutaakhir ini. Apalah gunanya negara memiliki bangunan pencakar langit dan menjulang tinggi tetapi dalam masa yang sama jati diri generasi pewaris masa hadapan bergelar ’pelajar’ yang disandarkan segala harapan untuk menerajui kepimpinan negara kian rapuh ditelan zaman. Justeru, hanya Islam yang syumul sebagai wadah penyelesaian terbaik dalam menangani isu pendidikan negara yang semakin meruncing.




    Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesiapa yang mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang”.(Al-Maidah: ayat 56)


    Nasib dan kebajikan para guru juga kian diabaikan dan tiada pembelaan. Dalam masa yang sama, mereka berdepan dengan tekanan dari pelbagai sudut untuk terus mendidik anak bangsa  agar menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Apa yang paling menyedihkan, hanya kepada para guru seolah- olah dibebankan segala tanggungjawab ini. Sebahagian pihak berperanan sebagai  ’pembina’ malangnya sebahagian pihak pula menjadi ’peruntuh’ masa depan. Manakala peranan pihak kerajaan, media bercetak dan media elektronik selain institusi kekeluargaan seolah-olah semakin dikesampingkan. Sedangkan mereka juga berperanan mendidik masyarakat bagi melahirkan insan berjiwa rabbani. Bukankah  tanggungjawab mendidik  masyarakat mesti digalas secara kolektif dan bersepadu?


    Justeru, penghargaan dan pengiktirafan daripada masyarakat melalui kad ucapan, menaikkan banner atau majlis perayaan kepada golongan pendidik amat penting untuk membangkitkan momentum perjuangan ke arah  ’mendidik masyarakat’ demi mencari keredhaan llahi.


    Tema yang dipilih di peringkat Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat pada tahun ini ialah ’Bangkit Guru Untuk Rakyat’.. Tema ini dipilih berdasarkan hasrat, visi dan misi Lajnah Pendidikan DMPP untuk melahirkan generasi yang seimbang dari aspek spiritual, intelektual, emosi dan fizikal melalui sistem pendidikan yang bersifat holistik dan global.Jika, pada tahun lepas, Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS telah memilih tema yang bertajuk “Guru Pencetus Transformasi Modal Insan”.Maka, tema yang dipilih pada tahun 2011 ini merupakan kesinambungan rantaian usaha untuk menyeru para pendidik  terus ikhlas, sabar dan tabah dalam profesionalisme keguruan dan terus membela rakyat Malaysia menerusi bidang pendidikan   iaitu dengan tema “ Bangkit Guru Untuk Rakyat .”  Di tangan para gurulah, terletaknya peranan untuk melahirkan pelajar yang memiliki sahsiah unggul dan berdaya saing di peringkat nasional dan antarabangsa bersumberkan sistem ’Pendidikan Rabbani”.


    Tentunya, ’kebangkitan semangat guru untuk terus membela rakyat ‘  yang diperjuangkan oleh  para guru di seluruh Malaysia  bakal melahirkan modal insan yang berbahagia hidup di dunia dan di akhirat.


    Memang tidak dapat dinafikan, dalam kegembiraan meraikan Hari Guru yang cukup bermakna ini, para guru berdepan dengan kebajikan yang diabaikan dan hak guru yang semakin dinafikan. Atas nama ’dasar penjimatan ’ golongan guru pada tahun ini sering dinafikan dari segi tuntutan perjalanan semasa berkursus dan aktiviti pendidikan yang dikurangkan.Pendedahan  Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan(KPPK) mengenai tuntutan elaun guru yang berkursus dan masih belum lagi dibayar sejak Mac 2011 menimbulkan tanda tanya.Begitu juga dengan statistik lambakan guru Sains dan  Matematik seramai 26,000 akibat kegagalan dalam membuat unjuran keperluan guru semakin menjadi persoalan.Dalam masa yang sama, mereka berdepan dengan dasar-dasar pendidikan yang bercelaru. Umpamanya kesan yang kini dirasai  berikutan dasar PPSMI 6 tahun dahulu yang membazirkan duit rakyat serta meminggirkan pelajar luar bandar.



    Ura-ura dasar PPSMI yang akan dimansuhkan menjelang 2011 seolah-olah hanyalah ’gula- gula’ yang diumpan kepada anak-anak kecil walhal pada hakikatnya pemansuhan secara berperingkat dengan alasan ’soft landing’ memakan masa yang lama. Persoalannnya, bagaimana pula dengan mudah RM100 juta dibazirkan untuk Program Permata Negara dan puluhan ribu dicurahkan kepada hanya 20 buah sekolah berprestasi tinggi? Pelbagai projek kononya atas nama dan slogan ’pendidikan anak bangsa  dilaburkan dengan begitu mudah, tetapi dalam masa yang sama meminggirkan kebajikan kaum guru adalah sangat dikesali.

    Terkini, isu pertukaran guru yang menjadi mangsa kezaliman UMNO Barisan Nasional tanpa sebab dan alasan menjadi pertikaian. Sebenarnya sudah sekian lama guru – guru yang dianggap cenderung kepada Pakatan Rakyat ditukar hanya kerana ‘dendam politik’ UMNO Barisan Nasional.Demi mengekalkan survival politik UMNO Barisan Nasional, mereka sanggup mengadai prinsip perjuangan mereka dan melakukan kezaliman untuk melemahkan daya juang penyokong Pas dan Pakatan Rakyat agar untuk memisahkan guru- guru ini dengan anak dan keluarganya.

    Baru- baru ini, suami mantan Calon PRK DUN Tenang ,Pn. Normala Bt. Sudirman iaitu En. Maarof Bin Abd. Mutalib. telah ditukarkan ke SMK Tanjung Pengelih , Pengerang Kota Tinggi.Isu pertukaran ini , merupakan ‘pembongkaran isu’ yang telah sekian lama ‘membarah’ di Malaysia di mana para guru ditukarkan di Sabah ,Sarawak dan di pendalaman hanya semata- mata untuk memberi tekanan politik kepada ahli penggerak PAS khususnya. Spekulasi akhbar yang melakukan pembohongan agar masyarakat Malaysia percaya sebab pertukaran tersebut, hanyalah ‘retorik politik ‘ semata- mata. Kita percaya, mana- mana guru yang dizalimi akan mendapat pembelaan . .Doa insan yang difitnah dan dizalimi tiada hijab di sisi Allah swt.

    Oleh itu, bangkitlah para guru demi perjuangan mendidik dan membela rakyat disamping menjaga kebajikan para guru. Jangan biarkan kita ditindas dan dizalimi hanya kerana dendam politik mereka.Para guru memiliki minda dan jiwa yang merdeka dan isu pertukaran guru dan kebajikan guru yang terabai merupakan ‘penghinaan’ kepada golongan pendidik di seluruh Malaysia.Bangkitlah para guru untuk membela  rakyat!

    Sesungguhnya, guru adalah ’agen’ perubahan masyarakat. Gurulah insan yang suatu ketika dahulu berada di barisan hadapan dalam meniupkan kesedaran untuk mencapai ’kemerdekaan’ tanah air. Gurulah yang membentuk ’jiwa dan minda merdeka’ dari segala belenggu pemikiran negatif di kalangan masyarakat suatu ketika dahulu. Justeru, saya ingin menyeru kepada barisan pendidik di seluruh negara agar ’berani’ membuat anjakan paradigma demi melihat perubahan iklim pentadbiran negara agar masa depan pelajar yang bakal menjadi pewaris kepimpinan negara tidak diperjudikan dengan sewenang-wenangnya. Bangkitlah wahai para guru dalam mempertahankan hak dan kebajikan yang kian diabaikan. Beranilah menyuarakan pendapat melalui ’lisan dan mata pena’ demi melihat kelangsungan masa depan anak bangsa menjadi lebih terarah dan memiliki halatuju yang jelas. Mantapkanlah  jati diri selaku pendidik dari aspek pembangunan rohani dan pemantapan spiritual demi menghadapi cabaran pendidikan semasa dalam era globalisasi.





    Sekali lagi, saya mewakili Lajnah Pendidikan DMPP ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Guru tahun 2010 kepada:


    1. Guru-guru yang bertugas di institusi pendidikan yang  dimiliki oleh ahli-ahli PAS

    2. Guru-guru yang bertugas di institusi pendidikan yang   dimiliki oleh NGO Islam

    3. Guru-guru yang bertugas di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia

    4. Guru-guru Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti)

    5. Guru-guru/pensyarah/pegawai  yang bertugas di Institusi Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran Malaysia.

    6. Pesara  atau bekas guru yang pernah berkhidmat dalam bidang pendidikan.

    Akhir kata, Selamat Menyambut Hari Guru dengan tema ’Bangkit Guru Untuk Rakyat”.


    Serangkap pantun daripada saya:

    Lipat tuala bersusun bunga
    Suntingkan kenanga berawan larat
    Tiadalah upaya kami membalasnya
    Dari dunia sampai akhirat

    Daripada :
    Normala Bt. Sudirman
    Pengerusi Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat Pas Pusat.

    0 comments:

    Post a Comment